استراتژیک تولید محتوای وب

استراتژی تولید محتوا وب سایت مدل تدوین استراتژی محتوایی

این زمینه از دیجیتال مارکتینگ با تجربه کاربر (UX)، طراحی رابط، توسعه وب، سئو، بازاریابی محتوا، روابط عمومی و بازاریابی سنتی “آفلاین” مشترک است. بعضی از بخش های استراتژی تولید محتوا شما باید ثابت بمانند حتی با رشد و تکامل برنامه بازاریابی محتوای شما که این بخش همان مأموریت و اهداف تجاری شما می باشد و ثابت است. در واقع ، این دو مورد آنقدر کلیدی هستند که ممکن است بخواهید آن ها را در مقابل چشمان خود قرار داده و همسو با آن ها حرکت کنید. تا از این طریق بتوانید هر زمان که روی محتوای خود کار می کنید به آن رجوع کنید. در صنعت خود چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهید؟ آیا دیدگاه منحصر به فردی دارید؟ در اینجا ، شما به دنبال قلاب خود هستید که به شما امکان می دهد ماهی های تازه ای را از آب بگیرید. در مرحله «بررسی» (Consideration) قیف بازاریابی باید روی نوع محتوای مناسب برای ایجاد ارتباط با مشتریانِ قسمت میانی قیف برنامه‌ریزی کنید.

در زمانی که قصد دارید استراتژی محتوا تدوین کنید باید بدانید که باید میان هویت برند و محتواهایی که تولید می‌شود ارتباطی مناسب وجود داشته باشد تا بتوانند هویت برند را تقویت کنند. با داشتن استراتژی محتوا، مسیری که قرار است پیموده شود مشخص می‌شود، منابع لازم برای آن تأمین می‌شود و محتواهای مناسب در زمان لازم منتشر می‌شوند. برنامه ریزی جهت تولید توزیع و مدیریت محتوا برای رساندن محتوای درست از کانال درست. در واقع چه محتوایی رو چطور میخوای تولید کنیم و از چه طریق می‌خواهی منتشر کنیم. استفاده از CTA در محتوای خود می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان را به انجام یک عملیات خاص ترغیب کنید.

این‌ها تنها بخشی از پلتفرم‌هایی بود که می‌توان در آن‌ها محتوا منتشر کرد و باید در خصوص آن‌ها دانش کافی داشت. این دانش کمک می‌کند که محتوای مناسب آن پلتفرم در زمان مناسب منتشر شود تا بیشترین تأثیرگذاری و بازدید از آن صورت گیرد. با داشتن هدف است که می‌توانید به مسائلی مانند زمان، هزینه، مسیر و بسیاری موارد دیگر برسید و در خصوص آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. باید بدانید که بدون هدف، استراتژی محتوا اصلاً سودمند نخواهد بود و اصلاً نمی‌توان برنامه‌ای که نوشته می‌شود را استراتژی محتوا نامید. در این راهنما باید به نکاتی مانند لحن نوشته، زبان برند، رنگ‌هایی که قرار است استفاده شود، نوع و اندازه عکس‌ها و موارد بسیار دیگر اشاره شود تا همه‌ی محتواها یکدست و جذاب باشند. هویت یک برند شامل ارزش‌ها، نحوه ارتباط با محصول، نحوه برخورد با مخاطب و مشتری را شامل می‌شود.

اگر این کار را انجام ندهید ممکن است زمان را صرف تولید محتوایی کنید که توسط مخاطب هدف دیده نمی‌شود یا توجه او را به خود جلب نمی‌کند چون نوع محتوایی نیست که مورد پسند او باشد. زمانی که بهترین قالب محتوایی را برای کسب و کارتان پیدا کردید، با برنامه‌ریزی برای بودجه آن، منابع لازم برای تولید آن را تعیین کنید. در بخش قبلی با دلایل اهمیت استراتژی محتوا آشنا شدیم و حالا نوبت به آن می‌رسد که به چند سوال مهم در مورد استراتژی محتوا پاسخ دهیم و رئوس اصلی آن را تعیین کنیم. البته این نکته را نیز بگوییم که استراتژی‌های محتوایی کسب و کارهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و به اهداف کسب و کار بستگی زیادی دارند. این نوع استراتژی به شما کمک می ‌کند به دنبال مخاطبانی باشید که علاقه زیادی به خدمات و محصولات شما دارند تا بتوانید آن را به یک مشتری بالقوه تبدیل کنید. این نوع محتوا باید به گونه ‌ای باشد که به سوالات مخاطبان پاسخ داده و مسیر خرید و چالش ‌های آن را به خوبی توضیح دهد.

این ابزار امکان تحلیل دقیق هر کلمه کلیدی مثل میزان رقابت، حجم جستجوی ماهانه و حتی پیش‌بینی میزان ترافیک احتمالی را دارد. علاوه‌بر این، با قابلیت‌هایی مثل Keyword Gap می‌توانید شکاف‌های استراتژی خود نسبت به رقبا را پیدا کنید و فرصت‌های جدیدی برای بهبود رتبه‌بندی خود بیابید. علاوه بر پلتفرم‌های بزرگ، کانال‌های کوچکتر مثل گروه‌های خصوصی واتس‌اپ یا تلگرام هم به بخشی از استراتژی توزیع محتوا تبدیل شدن. این کانال‌ها به شما کمک می‌کنن که ارتباط عمیق‌تر و مستقیم‌تری با مخاطبان داشته باشید. اضافه کردن عناصر بازی به فرآیند توزیع محتوا، یکی از راه‌های جذاب برای درگیر کردن مخاطبه.

با بیان دلایل ایجاد محتوا ، اهداف ، خطرات موجود و چشم انداز موفقیت شما ، به احتمال زیاد می توانید استراتژی مناسب کسب و کار خود را بدست آورید. از خود بپرسید که می خواهید محتوای شما در جهت دستیابی به اهداف تجاری خود به چه نتیجه ای برسد؟  این به شما کمک می کند که بفهمید چه چیزی برای کسب و کار شما بهتر است. حفظ اهداف، پیگیری پیشرفت، کشف فرصت های جدید، کاهش هزینه، افزایش نرخ تبدیل و ... هردو روش مزایا و معایبی دارند و با توجه به شرایط کسب و کار باید روش مناسب را انتخاب کنید. بیشترین نگرانی برندها در مورد برون‌سپاری محتوا در مورد هزینه و نبود کنترل روی فرایند تولید محتوا است.

افرادی که در دنور زندگی می کنند به دنبال بهترین خودروهایی هستند که می توانند در کوه ها از آن استفاده کنند. این در حالیست که ساکنین لس آنجلس دوست دارند در مورد بهترین خودروهایی که عملکرد خوبی در بزرگراه ها دارند اطلاعات کسب کنند. اگر شما وبلاگ یا منابعی در سایت خود دارید همیشه اینکار مفید نخواهد بود. با اینکه چرخه خریدار برای هر محصولی متفاوت است اما باز هم برای هر مرحله از قیف فروش باید محتوای منحصر به فردی تولید شود و اصلا مهم نیست هر فاز چقدر خلاصه باشد. به خاطر داشته باشید که مرحله حفظ مشتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حفظ مشتری که در حال حاضر در سایت خود دارید مقرون به صرفه تر و راحت تر از کسب مشتریان جدید است.

هدف استراتژی محتوا، ایجاد محتوای معنادار، منسجم، جذاب و پایدار است که قابلیت جذب مشتریان هدف سازمان را داشته باشد. امروزه در فضای اینترنت، رساندن پیام مناسب به مشتری مناسب در زمان مناسب بسیار مهم است. رسیدن به آن نقاط بسیار مهم، نیازمند استراتژی و تاکتیک محتوای خاص برند است. بنابراین با نوشتن استراتژی تولید محتوا به محتوای خود جهت داده و می توانید حتی محتواهای آینده را نیز مشخص کنید. یکبار با استراتژی پیش بروید تا به اهمیت نوشتن استراتژی محتوا پی ببرید.

علاوه بر این، با استفاده از این نوع تدوین می ‌توانید نشان دهید که در حوزه کاری خود متخصص بوده و می ‌توانید محتوای تولیدی خود را در دیگر کانال ‌ها به صورت رایگان توزیع کنید. PBNها به عنوان یک روش مصنوعی لینک‌سازی شناخته می‌شوند که تنها با هدف دستکاری رتبه‌بندی‌ها در نتایج جستجو ایجاد می‌شوند. این موضوع با اصول گوگل مبنی بر نمایش محتوای ارزشمند و طبیعی مغایرت دارد. هرگونه تلاش برای دستکاری لینک‌ها طبق مستندات گوگل یک تخلف محسوب می‌شود. توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

محتوای هدفمند می‌تواند در مراحل ابتدایی آگاهی‌رسانی، در مراحل میانی ارائه اطلاعات بیشتر، و در مراحل نهایی تشویق به خرید به مخاطبان کمک کند. استراتژی تولید محتوا مجموعه‌ای از برنامه‌ها، تصمیمات، و فعالیت‌هاست که به شما کمک می‌کند محتوای خود را با دقت و بهینه‌سازی ارائه کنید. این فرآیند شامل تعیین هدف، شناسایی مخاطب هدف، برنامه‌ریزی محتوا، و تحلیل نتایج است. یک استراتژی موفق تضمین می‌کند که پیام شما به درستی به مخاطبان منتقل شده و آن‌ها را به تعامل وادار می‌کند. بخش مهم دیگر در استراتژی تولید محتوا وب سایت این است که کلمه‌های کلیدی خود را مشخص کنید. کلمه‌های کلیدی در واقع عبارت‌هایی هستند که کاربر با جستجوی آن‌ها در اینترنت به هدف مورد نظر خود می‌رسد.

با دسترسی به آدرس ایمیل کاربر یک کانال بازاریابی جدید به‌نام ایمیل مارکتینگ ایجاد می‌شود که می‌توانید از آن برای ارتباط با او و ارسال ایمیل استفاده کنید. یکی از ترفندهای بسیار کارآمدی که هر نویسنده در تعیین استراتژی محتوا باید آن را به کار گیرد، انتخاب عناوین ترند و بولد شده برای هر یک از محتواها است. در هر بازه زمانی بدون شک کلمات یا عباراتی ترند و بولد می‌شوند، یعنی این کلمات بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند. برای دستیابی به این قبیل کلمات پیشنهاد می‌کنیم حتما از نتایج سایت Google Trends استفاده کنید. معمولاً محتوای طولانی مانند پست‌ های وبلاگ می ‌توانند به خوبی به شما در رتبه ‌بندی گوگل کمک کنند. چرا که این نوع محتوا بالاترین تعداد کلمات کلیدی را داشته و به خوبی می ‌تواند به نیاز کاربر پاسخ دهند.

یک استراتژی محتوای قوی باید معیارهایی را که باید ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید را مشخص کند تا متوجه شوید که آیا بازاریابی محتوای شما نتیجه می دهد و یا نه. این موضوع باعث می‌شود بالاترین میزان تعامل را از مخاطبان دریافت کنید. مهم‌ترین نکته در مورد بازاریابی محتوا آن است که می‌توانید به‌وسیله آن آگاهی از برند و ورود بازدیدکنندگان وب‌سایت را به قیف بازاریابی افزایش دهید. با بازاریابی محتوایی می‌توانید ترافیک وب‌سایت را افزایش دهید، فروش را بالا ببرید و دیگر تلاش‌های بازاریابی برند را ارتقا دهید. استفاده از تقویم محتوایی و طراحی سیستمی برای «بررسی محتوا» (Content Audit) می‌توانید بفهمید کدام نوع محتوا عملکرد بهتری دارد.

وقت بسیار باارزش است و کسب‌وکاری می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کند. استراتژی محتوا مسئول برآوردن نیازهای کسب‌وکار از طریق ایجاد و توزیع محتوا است. توسعه، برنامه‌ریزی، خلق کردن، تحویل و مدیریت محتوا ستون‌های اصلی یک استراتژی محتوا را تشکیل می‌دهند. فرض کنید شما در حوزه فروش عطرهای گران قیمت فعالیت می کنید و هدفتان جذب مشتری هایی با وضعیت اقتصادی بسیار خوب است. اکنون که هدف شما با اطلاعات بدست آمده یکی نیست، باید استراتژی محتوا را به گونه ای دیگر بنویسید. شما اگر هدفتان تولید محتوا برای وب است، باید استراتژی محتوا برای وب بچینید.

این سایت‌ها با استفاده از کارشناسان متخصص در زمینه سئو، محتوای متنی با کیفیت و جذاب تولید می‌کنند که مطابق با الگوریتم‌های گوگل و همچنین استراتژی بازاریابی محتوای متنی است. تولید محتوا برای بلاگ، یکی از راه‌های جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت است. کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند با سفارش تولید محتوا متنی از شرکت‌های تخصصی، تولید محتوای رپورتاژ آگهی و همچنین خرید محتوای رپورتاژ آگهی با کیفیت و جذاب، انجام دهند. این محتواها در سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند و می‌توانند به افزایش آگاهی از برند و فروش محصولات یا خدمات کمک کنند. در این روش می ‌توانید تاثیر بسزایی بر مشتری خود داشته و برند خود را در ذهن او حک کنید.

با گسترش انواع کسب و کارهای آنلاین، نیاز به تولید محتوا باکیفیت بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌ دهد. اما تولید محتوا بدون داشتن استراتژی مناسب برای دستیابی به هدف تجاری نهایی ممکن نخواهد بود. استراتژی که می تواند به شما در دستیابی به فروش بالا و افزایش اعتبار کمک کند. با این حال هنوز هم تعریف دقیقی برای استراتژی تولید محتوا ارائه نشده است. در ادامه، با تعاریف استراتژی محتوا، مزایا و ضرورت وجود آن همراه با روش های مختلف انجام این برنامه آشنا خواهیم شد.

منظور از شاخص های عملکرد، معیارهایی است که با کمک آنها بتوان میزان موفقیت در استراتژی محتوا را تعیین کرد. به عنوان مثال در اینستاگرام، با کمک تعداد لایک، بازدید، تعداد فالوور و … که همه این ها قابل ثبت و اندازه گیری هستند، می توان میزان موفق بودن عملکرد را حساب کرد. در مرحله اول استراتژی محتوا وب، طرح را بایستی بررسی نمود و نکاتی که با مخاطبین و محتوا مربوط می شوند را بیرون کشید. متعارفاً یک قالب پایه برای درج محتویات پلن وجود ندارد و آن هم به دلیل تعدد کسب و کارهای مختلف و روش های نگارش مختلف است. به جدول زیر توجه کرده و هر اطلاعاتی که می توان در این سطور وارد کرد را از پلن بیرون بکشید. وقتی یک استراتژی تولید محتوا داشته باشید ، همه اینها بسیار راحت تر می شود و در نتیجه تیم بازاریابی کارآمدتری ایجاد می کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد سازمان از احساس مسئولیت برای حل مشکلات و رسیدگی به شکایات مشتریان برخوردار هستند. خوب نیست که شما یا همکاران با شنیدن اعتراض مشتری، با چند لحظه فکر کردن، پاسخی بیابید و بگویید. تمامی حقوق برای وب سایت ” وب جوان ” محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است. برای اطلاع از 9 ایده تولید محتوا برای کافه رستوران در سال 1403، دیگر مقالات دیجیتارگتینگ را مطالعه کنید. اما محتوای ارزشمند و قابل استفاده چیست؟ این به صنعت شما بستگی دارد و می‌تواند تحقیقات بازار منحصر به فرد، مشاوره تخصصی در یک پادکست، عکس‌های زیبا یا حتی محتوا و ویدیوهای جذاب باشد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

استراتژی محتوا یه برنامه‌ریزی دقیق برای تولید محتوا (نوشتاری، شنیداری، بصری) برای رسیدن به یک هدف خاصه. یه استراتژی محتوای موفق مخاطبان هدف شما رو در هر نقطه‌ای از مسیر خرید یا به قولی قیف بازاریابی محتوایی که باشند جذب می‌کنه و کاری می‌کنه که اون‌ها حتی بعد از خرید هم تعامل خودشون رو با برند شما حفظ کنند. بنابراین تعیین اهداف واقع‌بینانه و دقیق از جمله مهم‌ترین مراحل در تدوین استراتژی نهایی برای هر کسب و کار است. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش فروش است، باید اقداماتی را انجام دهید که به افزایش فروش کمک کند، مانند ایجاد محتوای جذاب و متنوع برای جذب مشتریان جدید. اهداف بیزینسی می‌توانند شامل افزایش درآمد، افزایش شناخت برند، جلب مشتریان جدید یا حتی ارتقاء سطح رضایت مشتریان باشد. استراتژی محتوایی تدوین‌شده در این بخش، قرار نیست به صورت مستقیم به مخاطبان بفروشد.

معمولا برخی از محتواهای منتشر شده در وبلاگ به صفحه اصلی بر روی سایت لینکی نمی دهند. با اینکه نمی توان محصولات را بیش از حد در محتواهای وبلاگی تبلیغ کرد اما باز هم باید یافتن چنین مواردی برای کاربران بسیار ساده باشد. زمانی که سایت خود را بررسی می کنید صفحاتی را خواهید یافت که به هم مرتبط هستند اما لینکی ندارند. این صفحات را یادداشت کنید و از طریق لینک دهی داخلی آن ها را به هم متصل سازید. بیشتر شرکت ها به خصوص شرکت های B2B، دوست ندارند لیست قیمت ها را در سایت خود عرضه کنند. این سیاست قابل درک است به خصوص زمانی که پاسخ صادقانه به خدمات شما چقدر هزینه بر است، بر اساس شرایط متغیر است.

حالا بیایید هر یک از این انواع کلمه کلیدی را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کنیم. Mailchimp یک ابزار ایمیل مارکتینگ هست که به شما اجازه می‌ده کمپین‌های ایمیلی خودتون رو به راحتی ایجاد، مدیریت و تحلیل کنید. گاهی اوقات افراد تمام تلاش خودشون رو روی یک کانال متمرکز می‌کنن و کانال‌های دیگه رو نادیده می‌گیرن. پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 استراتژی حرفه‌ای جذب مشتری» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید. کافی است که یک تقویم در این برنامه بسازید یعنی ستون هایی را به تاریخ اختصاص دهید و ردیف هایی را به موضوعات محتوا. یک راه دسته بندی اطلاعات مشتریان استفاده از هرمی که در گام بعدی به آن می پردازیم.

برای مثال هدف کلی شما می‌تواند افزایش ترافیک وب‌سایت ترافیک یا تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی باشد. ازجمله اهداف کسب و کارهای مختلف برای استراتژی محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. قبل از این‌که به سراغ تدوین استراتژی محتوا و اهمیت آن برای کسب و کارهای مختلف برویم، نیاز است تفاوت دو مفهوم «استراتژی محتوا» و «بازاریابی محتوا» را درک کنیم. با وجود این‌که بسیاری از افراد این دو اصطلاح را با یک معنی به‌کار می‌برند، مفهوم اصلی این دو عبارت متفاوت است زیرا ممکن است برای محتوایی که با هدف بازاریابی تولید نشده، استراتژی تدوین کنیم. مایکل برنر در کتاب خود به اسم the content formula ، محتوا را مانند هر نوع فعالیت دیگر در کسب و کار، مستلزم محاسبه نرخ بازگشت سرمایه می بیند، چرا که برخی از منابع کسب و کار به تولید محتوا اختصاص می یابد.

در این قسمت شما تعیین می‌کنید که چگونه می‌توانید از درصد موفقیت استراتژی خودتان و معایب و ایرادات آن مطلع شوید. به عبارت بهتر شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد خود در رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشخص می‌کنید. داشتن استراتژی محتوا مهم است؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا بهتر و به صورت بهینه، محتوای سایت خود را برنامه‌ریزی کنید. بدون استراتژی، بسیاری از افراد از یک فعالیت به فعالیت دیگر تغییر مسیر می‌دهند. یک هفته پست وبلاگ می‌نویسند؛ هفته بعد چند ویدیوی یوتیوب تولید می‌کنند و ...

بسیاری از مخاطبان ممکنه با محتوای شما تعامل کنند ولی خرید یا اقدامی انجام ندن. اما اگه به این تعاملات پاسخ ندید، ارتباط شما با مخاطبان قطع می‌شه و اعتمادشون رو از دست می‌دید. مثلاً انتشار محتوا در نیمه‌شب یا روزهای تعطیل ممکنه باعث بشه که مخاطب کمتری اون رو ببینه. برای متمایز شدن در میان رقبا، محتوای شما باید ارزش افزوده‌ای به مخاطبان ارائه دهد. این ارزش می‌تواند ارائه اطلاعات جدید، راه‌حل‌های خلاقانه، یا حتی الهام‌بخشی به مخاطبان باشد.

در پاسخ اول سعی کنید همدردی کنید و تاسف خود را نشان دهید.پس برای پاسخگویی سریع لازم نیست که پاسخ کامل را بدانید. اغلب مشتریان از همین موضوع حس خوبی پیدا می کنند که تعهد کافی داریم و به پیامشان بی توجهی نکرده ایم. بازاریابی محتوا، خود کمپینی است که استراتژی محتوا آن را برنامه‌ریزی کرده است که این استراتژی به بازاریابی محتوا کمک و آن را هدایت می‌کند. در واقع این مرحله به شما کمک می‌کند که ببینید در کدام کلمات کلیدی، پتانسیل کسب رتبه دارید و می‌توانید روی چه کلماتی سرمایه‌گذاری کنید. با استفاده از تیترهای جذاب و خلاقانه، مخاطبان را به خواندن مطالب شما ترغیب کنید. تیترهای محتوا باید مخاطب را به یک مسئله یا سوال جذب کنند و آنها را به حل آن تشویق کنند.

تولید محتوای باکیفیت روش مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تکمیل استراتژی بازاریابی شما است. این دو استراتژی به‌صورت زنجیروار برند را ارتقا می‌دهند، محصولات را تبلیغ می‌کنند و مشتریان بالقوه را به خرید ترغیب می‌کنند. تهیه «تقویم محتوایی» (Content Calendar) یکی از مهم‌ترین مراحل عملیاتی تدوین استراتژی محتوا است و باید حتما زمانی را به انجام آن اختصاص دهید. تقویم محتوایی یک جدول زمانی است که چگونگی، زمان و نوع محتوای تولیدی را به همراه بسیاری از جزییات دیگر نشان می‌دهد. تعیین نوع محتوای تولیدی با توجه به شناختی که از مخاطب هدف پیدا کرده‌اید و نوع محتوای مورد پسند او صورت می‌گیرد. قبل از این که برای ساخت و انتشار پادکست وسوسه شوید یا کانال یوتیوب ایجاد کنید، اول بررسی کنید مخاطب کسب و کار شما وقت خود را در چه فضاهایی می‌گذراند و به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه‌مند است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری