تولید محتوا در گوگل

تولید محتوا چیست؟ مراحل تولید محتوا، انواع محتوا و نمونه محتوای خلاقانه

اکنون برای به اشتراک گذاشتن محتوایتان در پلتفرم‌های مختلف، می‌خواهیم به بعضی از دستورالعمل‌ها اشاره کنیم. اجازه بدهید از کمی قبل‌تر برایتان بگویم، زمانی که دنیای صنعت، حاکم بر فعالیت‌های بشری بود و همگان مجبور بودند، با توجه به نیازهای صاحبان سرمایه، کار کنند، درس بخوانند و زندگی کنند. و به طور کل این امکان برایشان فراهم نبود تا به طبقه‌ای بالاتر و قشری مرفه‌تر بپیوندند؛ اما دنیای جدیدی که ما در آن زندگی می‌کنیم، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اما اگر شما سخت‌افزار قوی و پیشرفته مورد نیاز را ندارید اصلاً نگران نباشید شما به راحتی می‌توانید کار خود را با نسخه portable یا همان نسخه کم‌حجم فتوشاپ انجام دهید. گاهی اوقات لکه‌های لباس یا هر نوع خراش و نقاط اضافی در تصویر شما را ناراحت می‌کند. نرم‌افزار فتوشاپ این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از ابزار Blure در فتوشاپ، به‌راحتی و تنها با چند کلیک، خواهید دید که دیگر اثری از لکه یا خراش باقی نمانده است.

سازگاری محتوا با فرمت‌های مختلف، مانند پست‌های وبلاگ، ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها یا پادکست‌ها، به شما این امکان رو میده که به مخاطب وسیع‌تری دسترسی پیدا کنید. فرض کنید در مورد ماندن در خانه در شرایط کرونا می‌خواهید مطلبی بنویسید و نمی‌دانید چه هشتگی برای آن بزنید که بازدید زیادی پیدا کند و آمار بازدید بالای آن قطعی شود. کافیست در گوگل #stayathome را سرچ کنید تا کلیه مطالب پیرامون آن و هشتگ‌های مرتبط را پیدا کنید. اگر به فارسی سرچ می‌کنید دقت کنید که بین کلمات را با (_) جدا می‌کنند و کلمات نیز کلا در انگلیسی و فارسی برای سرچ هشتگ به هم چسبیده هستند. شما نیز وقتی محتوا تولید می‌کنید برای اینکه بدانید پست شما به کدام هشتگ‌ها مرتبط است کافیست در گوگل #example را سرچ کنید.

این امر نه تنها به جلب رضایت کاربران کمک می‌کند بلکه در دیدرس قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل را نیز تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، سئو و حضور در صفحه اول گوگل، بهترین ویترین برای نمایش محتوای شما به مخاطبین است. یادگیری آموزش رایگان تولید محتوا فقط به نوشتن متن خلاصه نمی‌شود. این فرایند در فرم‌های مختلفی مانند مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و حتی محتوای تعاملی مانند نظرسنجی‌ها و مسابقات ارائه می‌شود. هر یک از این فرمت‌ها می‌تواند به شکل منحصر به فردی با مخاطبین ارتباط برقرار کند و تجربه‌ای به یادماندنی برای آن‌ها ایجاد کند.

نکته بسیار مهم در نورپردازی این است که پشت سر شما یا روی صورت شما سایه‌ای نباشد. اگر سایه زیادی پشت سر شما باشد باعث می‌شود که نتوانیم به خوبی پرده سبز را حذف کنیم. ما در استودیو میهن وردپرس از یک کیت سه‌تایی سافت باکس برای نورپردازی استفاده می‌کنیم. تا بتوانیم ویدئوهایی با نورپردازی و کیفیت عالی ضبط کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم. هدف از مطرح کردن این موضوع، این بود که شما حتی اگر توانایی خرید یک تلفن همراه آخرین مدل یا یک میکروفون استودیویی گران قیمت را ندارید. می‌توانید با آنچه در دسترس شما است مثل یک تلفن همراه معمولی، شروع به ضبط کنید.

یک ابزار ویرایش ویدئویی ساده و کاربرپسند است که امکانات حرفه‌ای را در اختیار کاربران عادی قرار می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ویرایش ویدئو است که با استفاده از آن می‌توانید ویدئوهایی با کیفیت بالا و افکت‌های حرفه‌ای ایجاد کنید. با گوگل داکس، به‌سادگی می‌توانید فایل خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و به‌طور هم‌زمان بر روی آن کار کنید. در این ابزار، به‌محض ایجاد هرگونه تغییر در فایل‌هایتان، آن‌ها به‌طور خودکار در فضای ابری گوگل ذخیره می‌شوند. برخلاف ورد که نیازمند نصب نرم‌افزار بر روی سیستم شماست، گوگل داکس به‌صورت آنلاین در دسترس است.

هرچه شما در مورد موضوع موردنظر با دقت و جزئیات بیشتری بنویسید، کاربر تمایل بیشتری برای مطالعه مطلب شما خواهد داشت. درست مثل تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا که صفر تا صد موضوع را به صورت جامع و کامل بیان می کند. از طرفی با این روش شما بگونه ای از تکنیک سئو کلاه سفید استفاده کرده اید. کامنت های سایت سوالاتی هستند که کاربر نتوانسته در محتواهای دیگر پاسخ آن ها را پیدا کند. در صورتی که سایت شما کامنت ندارد، می توانید به بررسی کامنت های سایت رقبا بپردازید. نقشه سایت دربرگیرنده لیستی از مهم‌ترین صفحات و مطالب آن سایت است که در بخش ریست سایت قرار گرفته است.

درک کامل از یک موضوع می‌تواند نکته‌ای کلیدی برای تولید محتوا باکیفیت محسوب شود. تحقیقات آنلاین در نشریات و منابع قابل اطمینان باعث می‌شود که بتوانید شناخت خوبی از مطلبی که می‌خواهید بنویسید، پیدا کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از این منابع برای ارجاعات و بک لینک‌های بعدی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. در تولید محتوا اگر به دنبال ایده‌های خود هستید، بهتر است از کتابهایی که خوانده‌اید، مطالعات مربوط به صنعتتان، سایت‌های رقیب خود یا جستجوی مرتبط با SERP ها، کمک بگیرید. هنگامی که همه ایده‌های خود را روی کاغذ آوردید، می‌توانید تقویم سرمقاله خود را توسعه دهید و شروع به انجام کار کنید.

این کار به شما کمک می‌کند کلماتی که از قلم افتاده‌اند را شناسایی کرده و لیستی از کلمات کلیدی جدید و ارزشمند برای هدف‌گذاری بسازید. همچنین، با اتصال Semrush به Google Analytics می‌توانید داده‌های پنهان‌شده (Not Provided) را شناسایی کرده و دید بهتری نسبت به کلمات کلیدی ارزشمند خود داشته باشید. این ابزار یک همراه کامل برای برنامه‌ریزی استراتژی سئو و تولید محتوای هدفمند است. Google Ads Keyword Planner یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای کیورد ریسرچ است که توسط خود گوگل ارائه شدهه است. این ابزار در ابتدا برای کمک به تبلیغ‌کنندگان Google Ads طراحی شد، اما به دلیل دقت بالا و اطلاعات مفیدی که ارائه می‌دهد، به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سئو هم تبدیل شده است. در ابتدا تصویری کلی از مراحل طراحی نقشه راه تولید محتوا ارائه می‌کنیم.

یکی از روش‌هایی که می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه اینه که اصلاً از جایتون بلند نشید! تایمر بذارید و تا وقتی که صدای تایمر رو نشنیدید، هیچ کاری جز نوشتن نکنید. هرچند نرخ تبدیل این کلمات پایین است، اما می‌توانند ترافیک ارگانیک و معتبری جذب کرده و برند شما را به‌عنوان یک مرجع معرفی کنند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، به‌جای هدف جستجو (Search Intent) از هدف کاربر (User Intent) هم استفاده می‌شود. بعدش میایید و وسط مقاله یا آخرش یه کال تو اکشن می‌ذارید تا مخاطب بعد از خوندن مقاله بتونه حالا به یکی از صفحات فرود سایت شما منتقل بشه.

برای ایجاد یک فیلم educational قدرتمند، مراحل کوتاه و مشخصی را دنبال کنید. هیچ چیزی را نادیده نگیرید، اما همچنین نمی خواهید بینندگان خود را با اطلاعات اضافی خسته کنید. بنابراین، از ویدیو استفاده کنید تا به بینندگان خود نشان دهید محصول شما چگونه کار می کند یا در مورد مشکل خاصی که محصول شما حل می کند صحبت کنید. به عنوان مثال، Marketing Against the Grain ترندهایی مانند اقتصاد خلاق را در پادکست خود پوشش می دهد، اما آنها در مورد آن به عنوان بخشی از بازاریابی به عنوان یک کل صحبت می کنند. این استراتژی آنچه را که می تواند یک روند زودگذر باشد، به موضوعی با قدرت ماندگاری بیشتر نشان می دهد.

شما باید مشخص کنید که کاربران سایت به چه محتوایی نیاز دارند و اساسا به چه دلیل به وبسایت مراجعه می‌کنند. محتوای بلاگ اهداف مختلفی رو دنبال می‌کنه و انواع مختلفی داره که ما مفصل توی مجموعه مقالات تولید محتوای میزفا توضیحشون دادیم. این اهداف رو می‌شه بازطراحی کرد تا این محتوا رو بشه توی فضای مجازی هم به اشتراک گذاشت. به خاطر داشته باشید، اگر برای سایتی تولید محتوا انجام می‌دهید، نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی دارید و باید حواستان باشد که بیهوده محتوا منتشر نکنید. اگر به دنبال گیف‌های سرگرم‌کننده در پست‌های خود هستید، می‌توانید از ابزار GIPHY استفاده کنید.

هنگام تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، باید دقت کنید که محتوای ویدیویی شما باید کاملا با فرمت و انتظارات مخاطبان آن پلتفرم اجتماعی هماهنگ باشد. این اصل، کلید موفقیت در جذب بازخورد مثبت و ایجاد تعامل با مخاطبان است. اگر می‌خواهید که ایده ‌های تولید محتوای خوبی داشته باشید می‌توانید به پست‌های پربازدید خود سری بزنید. این پست‌ها به شما نشان می‌دهند که مخاطب‌های شما به چه موضوعاتی نیاز دارند و چه مطالبی برای آن‌ها مهم است. با دانستن این موضوع می‌توانید محتوا‌های جدیدی در قالب ویدئو، پادکست با بلاگ تولید کنید. Semrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که امکانات گسترده‌ای برای سئو و بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد.

این افراد می‌توانند بهترین گزینه برای ایده تولید محتوا به شما باشند، زیرا با سوالات مشتری‌ها آشنا هستند و می‌دانند که سوالات عمومی ‌بیشتر مخاطب‌ها چیست! این سوالات همگی به عنوان ایده برای بخش تولید محتوا عمل می‌کنند تا برای راهنمایی‌های بیشتر ایده ‌های تولید محتوای عالی را به محتوا تبدیل کرد. از ایده‌های جذاب هشتگ گذاری در کنار کلمه‌های کلیدی استفاده کنید تا مخاطب راحت‌تر شما را پیدا کند. رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام یکی از بهترین رسانه‌ها برای تولید محتوا و ایده گرفتن است. مهم است بدانید افرادی که شما را دنبال می‌کنند چه سلیقه‌ای در انتخاب محتوا دارند. از این‌رو کافی است که به دنبال مطالب مفید برای مخاطب‌های هدف خود باشید تا دنبال کننده‌های بیشتری جذب کنید.

برای مثال در تولید محتوا با پرده سبز یا کروماکی، شما باید هزینه زیادی بابت ابزار و امکانات مثل پرده سبز و کیت نورپردازی کنید. همچنین نحوه ایستادن، فیلم‌برداری و حرکت دست‌های شما در تولید محتوا با پرده سبز بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که در تولید محتوا از صفحه‌نمایش، شما هیچ‌یک از این هزینه‌ها و مشکلات را نخواهید داشت. طبیعی است که برای تولید محتوای متنی باید با قوانین نگارش و ویراست متن آشنا شوید. اما علاوه‌بر این قوانین، ابزارهای مختلفی هستند که برای تولید محتوای متنی به کمک شما می‌آیند. محتوای ویدیویی امروزه با رشد سریع اینستاگرام و یوتیوب در ایران به بهترین نوع تولید محتوا تبدیل شده.

در کل، استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین رویکردهای بازاریابی است که می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا به مشتریان خود نزدیک‌تر شوید و درنتیجه فروش خود را افزایش دهید. برای تدوین یک استراتژی کاربردی بهتر است از متخصصان مشاوره دیجیتال مارکتینگ راهنمایی بگیرید. این کار باعث می‌شه که هیچ قطعه محتوایی در جریان کار محتوایی شما گم نشه. یک سیستم مدیریت موجودی محتوا که به خوبی مدیریت بشه، می‌تونه به طور قابل توجهی بهره‌وری و کارایی تیم شما رو افزایش بده. فرآیند تولید محتوا یک رویکرد دقیق برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا از طریق یک سری مراحل، مراحل یا جریان‌های کاری منظم هست.

اگر مشتری‌ها یا مخاطب‌های حرفه‌ای دارید، بهتر است که از نحوه راهنمایی برای ایده تولید محتوا استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطب‌ها قرار دهید. کلمات کلیدی ناوبری زمانی استفاده می‌شوند که کاربر به‌دنبال یک وب‌سایت، صفحه خاص یا برند خاص باشد. عبارت‌های مثل «دیجی‌کالا»، «ورود به اینستاگرام» و «صفحه اصلی دیدوگرام» از نمونه‌های کلمات کلیدی ناوبری هستند. کلمات متوسط در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، رقابت کمتری دارند و شانس رتبه گرفتنشان در گوگل بیشتر است؛ بااین‌حال، ممکن است هدف جستجوی کاربران همچنان کاملاً مشخص نباشد. این موضوع به خصوص زمانی که در حال طراحی مجدد سایت هستید به شما کمک خواهد کرد. این کار هرچند کار خسته‌کننده‌ایست اما می‌تواند محتواهایی را کشف کند که بتواند به صرفه جویی برای طراحی نقشه راه تولید محتوا کمک کند.

مهم‌تر از آن، رسانه‌های تصویری در سال ۲۰۲1 در شرایط جالب و جدیدی قرار می‌گیرند. پس بهتر است در این سال، دنبال بازاریاب‌های نوآور باشید تا مرزهای ایجاد محتوا را تحت فشار قرار دهند. در سال ۲۰۲۱، مطمئنن خواهیم دید که بیشتر کسب و کارها از تصاویر پویا و انیمیشنی که به طور اختصاصی برای برند خود می‌سازند، در محتواهای خود استفاده می‌کنند. حالا با این توصیفات، چه تغییر و تحولی در تولید محتوا در سال ۲۰۲۰ به وجود خواهد آمد؟ پیش بینی‌های سایت searchenginejournal را در ادامه بخوانید. فرمی که انتخاب می‌کنید، ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، نمایش به صورت اسلاید، گرافیک، کتاب الکترونیکی، whitepaper، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاقتان می‌تواند آنها را تصور کند. تنها راه برای انجام این کار، صمیمی بودن با بازدید کنندگان و مشتریان است.

با جستجو عبارات کلیدی کسب و کار خود می توانید موضوعات جدید برای تولید محتوا پیدا کنید. شما می توانید با توجه به موضوع سایت خود و جستجو های مرتبط در نتایج گوگل، موضوع برای تولید محتوا پیدا کنید. برای مثال در تصویر زیر جستجوهای مرتبط در رابطه با تعمیر کولرگازی را می توانید مشاهده کنید. برای مثال در صورتی که به فروش بازی های رایانه ای مشغول هستید، می توانید به تولید محتوا برای نظرات کاربران راجع به بازی ... به این ترتیب مشتریان می توانند در سایت شما نظر خود را ثبت کنند و افزایش تعامل صورت می گیرد.

حتی اگر اطلاعات کاملی ندارید، روی مزایای محصول تمرکز کنید و بهش نشون بدید چجوری مشکلش رو حل می‌کنه. همان‌طور که گفتیم، کسی که کلمه «لپ‌تاپ» را جستجو می‌کند، ممکن است دنبال خرید، تعمیر یا مقایسه لپ‌تاپ‌ها باشد. اما وقتی کسی عبارت «خرید لپ‌تاپ گیمینگ زیر ۵۰ میلیون» را جستجو می‌کند، کاملاً هدف مشخصی دارد. حالا نکته چیه؟ اگه شما از هر متخصص سئویی که دستتون بهش می‌رسه درباره بک لینک سوال کنید، احتمالا بهتون می‌گه که بک لینک گرفتن یکی از سخت‌ترین کارهای پروژه سئو محسوب می‌شه. از طرف دیگه باید بک لینک طبیعی هم باشه و اگه شما بک لینک‌هایی بسازید که اسپم باشند یا خیلی واضح باشه که طبیعی نیستند، گوگل شما رو جریمه می‌کنه. یک ابزار آنلاین دیگر است که به شما این امکان را می‌دهد تا ویدئوهای با کیفیت بالا و افکت‌های حرفه‌ای را با استفاده از تصاویر، ویدئوها و موسیقی‌های خود ایجاد کنید.

محتوای متنی به معنای نوشتن متن‌هایی است که به‌صورت آنلاین یا چاپی منتشر می‌شوند. از زمان‌های دور، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌های ارتباط انسان‌ها با یکدیگر، متن و نوشته بوده است. شما با ترکیب واژگان مختلف، به‌راحتی می‎توانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و او را تحت تأثیر نوشته خود قرار دهید. محتوا به شما کمک می‌کند تا با مردم ارتباط برقرار کنید، اعتماد آن‌ها را جلب کنید و آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. این اجرای هم‌زمان وظایف نه تنها فرآیند تولید محتوا رو تسریع می‌کنه بلکه هماهنگی بهتری میان تیم‌های مختلف نیز ایجاد می‌کنه. زمان‌بندی کارهای محتوایی شما به بهینه‌سازی استفاده از منابع کمک کرده و اطمینان میده که کارهای حیاتی فراموش نشن.

سپس، در مورد اینکه چگونه به این تصمیم‌ها رسیدید، جزئیات را بررسی کنید. راه دیگری که می توانید به خوانندگان خود خدمت کنید، کمک به آنها در تصمیم گیری است. پاسخ‌های آنلاین وجود دارد، اما گاهی اوقات ممکن است احساس شود که پاسخ‌های زیادی وجود دارد. اگر پاراگراف ابتدایی شما در مورد موضوعات آموزشی می باشد، بهتر است که  مخاطب را در جریان کلیت موضوع قرار دهید. هنگام لینک سازی داخلی از انکر تکست هایی همچون اینجا کلیک کنید، ضربه بزنید، این مقاله و … استفاده نکنید.

یکی از قدیمی‌ترین نوع تولید محتوا در جهان، تولید محتوای صوتی است و استفاده از آن به زمان پیدایش اولین دستگاه‌های رادیو برمی‌گردد. این محتوا، پس از محتوای متنی در میان مردم جا باز کرده و به یکی از محبوب‌ترین روش‌‎های تولید محتوا تبدیل شده است. شما می‌توانید با تولید محتوا صوتی، یک تجربه جذاب و پویا برای شنوندگان خود ارائه دهید. برای شروع این‌ کار، ابتدا باید یک متن را نوشته و سپس آن را به فرمت صوتی تبدیل کنید. برای موفقیت در استراتژی محتوا، باید محتوای خود را بهبود داده و به‌روزرسانی کنید تا همیشه به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهید و ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید. همچنین، باید به نحوه توزیع محتوای خود نیز توجه کنید تا به کاربران خود در قالب و در زمانی مناسب دسترسی داشته باشند.

این کلمات با وجود این‌که جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را به‌وضوح مشخص می‌کنند. کلمه کلیدی در سئو همان عبارتی است که وقتی کاربران آن را در گوگل جستجو می‌کنند، به صفحه شما می‌رسند. یکی از راه‌های مفید برای طراحی نقشه راه تولید محتوا تصویرسازی از سفر مشتری است. شما با این کار مسیری را که شخص در راه خود برای انجام کار در کنار شما انجام می‌دهید تجسم می‌کنید. نقشه سفر مشتری، قیف خرید منحصر به فرد برند شما و نحوه حرکت مشتری ایدآل شما در این مرحله مشخص می‌شود. مرحله سوم ارزیابی است که می‌تواند منجر به خرید یعنی مرحله چهارم شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری